Sammelhandschrift (Theologie)

Kurzformat

Sammelhandschrift (Theologie) / 1. Hälfte 15. Jh.
1 Band (412 Blätter) : mit Buchschmuck/Illustration ; 28,5 x 21 cm - Papier, Pergament
  • Basel, Universitätsbibliothek, UBH A IV 22

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019 |a Rekatalogisierungsgrad teil  |5 HAN 
019 |a Exemplarspezifische Aufnahme, gesperrt für Veränderungen und das Anhängen von Signaturen.  |5 HAN/11.11.2020/bmt 
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340 |a Papier  |a Pergament 
490 1 |a Abteilung A IV  |v 22 
506 |a Es gelten die generellen Benutzungsregeln für den Sonderlesesaal. 
510 3 |a Binz, Gustav. - Ungedruckte Beschreibung, 1935 
510 4 |a Dondaine, Hyacinthe François; Shooner, H.V. - Codices manuscripti operum Thomae de Aquino, tom. 1 (Editores operum Sancti Thomae de Aquino, 1). - Rom, 1967, S. 66 Nr. 172 
510 4 |a Taylor, Daniel S. - A new inventory of manuscripts of the Micrologus de ecclesiasticis observationibus of Bernold of Constance. In: Scriptorium ; 52 (1998), S. 162-191  |3 344r-348r 
541 |f Öffentliche Bibliothek der Universität Basel 
546 |a Lateinisch 
561 |a Aus der Basler Kartause, dieser geschenkt von Anthon Ruestmann. Besitzvermerke: 2r "Liber Carthusiensium Basilee minoris datus a bone memorie d. Anthonio decano in Rynveldia. etc.". 216v: "Liber Carthusiensium in Basilea minori", 412v "Iste liber est fratrum Carthusiensium in Basilea minori datus eisdem a bone memorie domino Anthonio Rustman decano quondam in Rynveldia qui requiescat in pace amen"; weitere Besitzvermerke 217r, 271r, 284r, 297r, 309r, 321r, 334r, 341r, 344r, 356r, 368r, 380r, 388r, 392r, 404r. Unter der von Louber eingetragenen Signatur "h xxij" wird der Band im Standortkatalog der Bibliotheca antiqua (AR I 2), 58v, im alphabetischen Verzeichnis von Urban Moser (AR I 4a) z.B. 285v aufgeführt. 
563 |a Der jetzige Einband besteht aus zwei Holzdeckeln mit Schaflederrücken, der mit Zierband und kleinen Ziernägeln am vorderen und hinteren Deckel festgenagelt ist. Die Rückenbünde sind 1935 repariert worden, die Lederschliessen fehlen. Auf dem vorderen Deckel findet sich die Spur einer aussen aufgeklebten Pergamentetikette, darunter die alte Klostersignatur (die wahrscheinlich auch nicht mehr gültig und halb ausgekratzt war): B xxxii. Innen die gültige alte Klostersignatur "Titulus: Sanctus Thomas super pater noster et ave Maria etc. h xxij". 
581 |a Weyman, Carl. - Beiträge zur Geschichte der christlich-lateinischen Poesie. - Hildesheim ; New York, 1975  |3 271r-283va 
581 |a Madre, Aloisius. - Niklaus von Dinkelsbühl : Leben und Schriften : ein Beitrag zur theologischen Literaturgeschichte / Alois Madre. - Münster, 1965  |3 217ra-270va 
581 |a Auer, Albert. - Johannes von Dambach und die Trostbücher vom 11. bis zum 16. Jahrhundert (Beiträge zur Geschichte der Philosophie des MAs 27, 1/2). - Münster, 1928, S. 33  |3 309r-320v 
581 |a Leclercq, Jean. - L'encyclique de Saint Bernard en faveur de la croisade. In: Revue Bénédictine ; 81 (1971), S. 282-308, hier S. 291  |3 343r-v 
581 |a Guyot, Bertrand-G. - Aldobrandinus de Toscanella, source de la Ia petitio des éditions du commentaire de S. Thomas sur le Pater. In: Archivum Fratrum Praedicatorum ; 53 (1983), S. 175-201, hier S. 159f.  |3 322ra-vb 
581 |a Studer, Monika. - Bibliotheca cartusiae Basiliensis. Die Bibliothek der Basler Kartause mit besonderem Fokus auf die Zeit unter Prior Heinrich Arnoldi (1449–1480). – In: Raum und Medium. Literatur und Kultur in Basel in Basel in Spätmittelalter und Früher Neuzeit, S. 287-313. – Basel, 2020 (Kulturtopographie des alemannischen Raums 9), hier S. 302, 305 
583 0 |b Verzeichnung=Description=Inventaire  |c Jan. 2010  |i Titel, Jahr und Signatur nach: Binz, ungedruckte Beschreibung 
583 0 |b Verzeichnung=Description=Inventaire  |c Nov. 2014  |f HAN-Katalogisierungsregeln  |i Minimalaufnahme nach: Binz, ungedruckte Beschreibung, 1935 
583 1 |b Digitalisierung=Digitization=Numérisation  |c Okt. 2018  |i TIFF 
583 1 |b Verzeichnung=Description=Inventaire  |c September 2019  |f HAN-Katalogisierungsregeln  |i Normalaufnahme nach: Binz (1935), mit Ergänzungen  |k Fischer 
583 1 |b Verzeichnung=Description=Inventaire  |c Oktober 2019  |i revidiert  |k Müller/Fischer 
583 1 |a Erschliessungsniveau Normalniveau 
596 3 1 |n I  |g 1r  |t Besitzeintrag, Conspectus, alte Signatur  |i [Rechts oben:] B xxxij [Alte Signatur Arnoldi, radiert]. >Liber Carthusiensium in Basilea minori, datus a venerabili viro domino Anthonio Ruestman, quondam decano in Rynveldia, cuius anima requiescat in pace Amen<. >In hoc volumine continentur hec que subnotata sunt<. [daneben:] hxxij [Alte Signatur Louber]. Bernardi super cantica sermones sive homelie lxxxvi. Sermones de tempore super evangeliis a prima dominica adventus usque ad sextam post Trinitatis. De dedicatione sermones iii. De sacramento eucharistie sermones iii. Sermo de angelis. Notabilia theologicalia pauca sed bona. Sermo de assumpcione Marie in concilio Basiliensi. Sermo de dominica vii post trinitatis concilii Basiliensis. Tabula super libros quattuor doctorum aliorumque sanctorum patrum et virorum illustrium. De indulgenciis frater Iohannis de Cambiaco ordinis predicatorum. Thomas super pater noster et ave Maria. Questio an devocio plus quam studium faciat ad donum sapiencie. Notabilia de septem donis spiritus sancti. Questio utrum esse et essencia differant re absoluta etc. Epistola beati Bernardi ad Spirenses de passagio et non persequendo Iudeos. De officio misse excerptum de Ambulario et de Iohannis Beleth summa. Legenda maior de sanctis tribus regibus. Tractatulus de confessione. De sacramentis pauca super Raymundum metricum. Questiones aliquot theologicales. 
596 3 0 |n II  |g 2ra-216vb  |t Sermones super Cantica Canticorum  |r Bernhard von Clairvaux  |i >Incipiunt sermones beati Bernardi abbatis super cantica canticorum<. Vobis, fratres, alia quam aliis de seculo aut certe aliter dicenda sunt ... [4ra] ... >Omelia secunda<. ... [6ra] ... >3us s.<. [Korrektur von anderer Hand] >Omelia tricesimanona<. ... [7ra] ... >4us s.<. [Korrektur von anderer Hand] >Omelia xlix<. ... [8vb] ... >Omelia quinta<. ... [88va] ... >Omelia xxxiiij<. ... [89va] ... [s. 35, Titel fehlt] >Si te, inquit, ignoras, egredere<. Dura et aspera increpacio ... [91vb] ... >Omelia xxxvi<. ... [215rb] ... >Sermo octuagesimus sextus<. Non est quod a me iam queratur ... - ... ut filii lucis ambulate etc. >Expliciunt sermones beati Bernardi super cantica canticorum; finiti anno domini millesimoquadringentesimotricesimosexto, die vero vicesima prima Iunii<.  |s Alle 86 sermones enthalten; 3. bzw. 5. Sermo von erster Hand fälschlicherweise als 39. bzw. 49. Sermo bezeichnet, korrigiert von späterer Hand (s. oben), 35. Sermo ohne Titel.  |v Edition: Sermones super cantica canticorum, 1-35 / ad fidem codicum recensuerunt: Jean Leclercq, Charles Holwell Talbot, H. M. Rochais. - Rom, 1957  |v Sermones super cantica canticorum, 36-86 / ad fidem codicum recensuerunt: Jean Leclercq, Charles Holwell Talbot, H. M. Rochais. - Rom, 1958 
596 3 0 |n III  |g 217ra-270va  |t Sermones dominicales super evangeliis a prima dominica adventus usque ad sextam post Trinitatis (series lacunosa)  |r Nikolaus von Dinkelsbühl  |i >Sermones de tempore<. [E]runt signa in sole et in luna et stellis, Lucas 21. Notandum primo, quod mala, que dominus hic enumerat, cum dicit erunt signa etc. ... [253va] ... [C]um appropinquasset Ihesus Ierosolimis et venisset Betfage ad montem oliveti etc. Solent reges bellum intraturi pro animacione militum se prius in gloria regia ostendere, sic salvator noster [Text bricht hier ab, für den Nachtrag sind der Rest der Seite und die Bl. 254-258 leer gelassen; eine neue Predigt beginnt 259ra]. [H]omo quidam erat dives etc. Lucas 16º. Circa hanc primam ewangelii partem considerandum est quod dives ille ... - ... [270rb] ... et recordatus fuit [270va] quod frater suus habet aliquid adversus eum non debet totaliter dimittere bonum propositum.  |v Druck (teilweise): Madre, Nikolaus von Dinkelsbühl, 134ff., Nr. 2-4, 12-20, 22-31 (Anfang), 54-60 (frgm.). 
596 3 0 |n IV  |g 271r-283va  |t Sermones aliquot anonymi  |i >Sermones de dedicatione templi, item de corpore Christi etc.<. Carthusiensium Basilee minoris. Vere dominus in loco isto est, Genesis 28. Secundum sanctos licet deus sit ubique generaliter, per essenciam, potenciam et presenciam ... [273ra] ... vere tu es deus absconditus, qui manifeste tum videbitur in gloria, ad quam nos perducat Ihesus Christus dominus noster amen. [zweite Predigt] [B]eati qui habitant in domo tua, domine, ... [274vb] ... [dritte Predigt] [E]cce tabernaculum dei cum hominibus et habitabit cum illis, apocal. 21. Quamvis deus manu potencie sue ... [vierte Predigt, 276ra] [P]luit illis manna ad manducandum, ps. 77. Licet beneficia spiritualia divina sunt ... [277vb] ... [fünfte Predigt] [N]on in solo pane vivit homo, Matth. 4. Karissimi, quia natura humana duabus naturis consistit ... [279rb] ... [sechste Predigt] [C]um dilexisset suos, qui erant in mundo, usque in finem dilexit eos, Ioh. 13. Tria magna signa dilectionis ostendit nobis dominus ... [280ra, siebte Predigt] [A]ngeli eorum semper vident in faciem patris mei, qui in celis est ... [281rb] ... [Anmerkungen verschiedener Art, Notabilia theologica:] Nota septem proprietates columbe, quas nos debemus imitari: Prima est, quia felle caret ... [281va] ... Novem sunt cause, quare deus ab anima recedit vel saltem ab homine se subtrahit: prima est ut presencia eius utilitas cognoscatur ... [282vb, achte Predigt] Venit enim filius hominis querere etc. [Luc. 19,10] Ex verbis istis triplicem potest colligere fiduciam anima peccatrix ... - ... quos non potest salvare per iusticiam et quomodo elemosina sit danda pacem perhe[...?]. [Memorialvers:] Quis, quid, ubi, quantum, cui, quando, quomodo, quare. j [= ½] flor. [Preis].  |v Zum Memorialvers 283va: Weyman, Beiträge zur Geschichte der christlich-lateinischen Poesie, S. 267, Nr. 296. 
596 3 0 |n V,1  |g 284r-293v  |t Sermones in concilio Basiliensi habiti  |i [284r-289v] >Sermo de assumpcione beate Marie<. Intravit Ihesus quoddam castellum, originaliter Luce decimo [Luc. 10,38] et recitative evangelio nunc lecto. Celeberrimi patres et prestantissimi domini ex omni gente electi, quod redemptor noster visibiliter certo loco egit ... - ... ut habundetis in spe et virtute spiritus sancti hic per graciam et in futuro per gloriam amen. [290r-293v] >Sancti spiritus assit nobis gracia<. >Dominica septima post octavam penthecostes anno 33<. Miserior [sic] super turbam, Marci octavo [Marc. 8,2] originaliter et in sacro presentis dominice ewangelio. Secundum ritum et usum ordinis nostri Premonstratensis ita scribitur, reverendissimi reverendique patres domini ac magistri doctissimi, bases et columne atque paxilli tabernaculi testimonii Exod. 27 figurati dum ... - ... ad ipsorum nupcias eternales per ipsum misericordem salvatorem nostrum, qui cum patre et sancto spiritu vivit et regnat deus in secula seculorum benedictus amen. 
596 3 1 |n V,2  |g 294r-296v  |t leer 
596 3 0 |n VI,1  |g 297ra-303rb  |t Tabula librorum originalium in libro 'Manipulus florum' adhibitorum  |r Thomas de Hibernia  |i [297ra-303rb] >Tabula super libros sanctorum doctorum etc.<. Notandum, quod libros originalium sanctorum ac doctorum quantum ad principia et fines ac parcialium librorum numerum, hic signare curavi, ut, si alicui occurrerent, facilius possit eos cognoscere et securius allegare. Quorundam autem librorum Augustini, precipue quos ipse in suo libro retractationum enumerat, fines non vidi. Ideo si alicui occurrant, eos hic poterit signare. >Libri beati Dyonisii<. Ecclesiastica ierarchia ... [303ra] >Libri Senece<. Epistule eius ad Paulum apostolum ... - ... de contemptu fortuitorum bonorum. Principium: Solet plus prodesse, si pauca sapientie precepta teneas. Finis: Quietissimam vitam agerent homines in terris, si hec duo verba a natura rerum tollerentur "meum et tuum".  |s Verzeichnis der Werke, die im Florilegium des Thomas de Hibernia, "Manipulus florum" genannt, Verwendung fanden; aufgezählt werden, je mit Angabe der Anfangs- und der Schlussworte, die Schriften von: Ps.-Dionysios Aeropagita, Augustinus, Ambrosius, Hieronymus, Gegrorius, Bernardus, Hilarius, Isidorus, Johannes Chrysostomus, Hrabanus Maurus, Prosper, Johannes Damascenus, Anselmus, Richardus de Sancto Victore, Hugo de Sancto Victore, Alcuinus, Alanus, Plinius, Rabi Moyses, Valerius Maximus, Macrobius (die letzten vier unter der Sammelrubrik "libri diversorum doctorum"), Tullius Cicero, Boethius, Seneca. 
596 3 1 |n VI,2  |g 304v-308v  |t leer  |s Vermutlich Platz für den fehlenden Schluss des vorangehenden bibliographischen Verzeichnisses (s. die Bemerkung aus der Einleitung, fehlende Werke Augustins nachzutragen). 
596 3 0 |n VII  |g 309r-320v  |t De quantitate indulgentiarum  |r Johannes de Tambaco  |i [309r-320r, De quantitate indulgentiarum] >Tractatus de quantitate indulgenciarum fratris Johannis de Cambiaco ordinis predicatorum sacre theologie professoris<. Quoniam nonnumquam in quantitate indulgenciarum, quas ex concessione prelatorum fratres dant in predicationibus et pronunciant seu pronunciari faciunt ... - ... et facit quod notatur in fine de decimis suggestum. >Explicit tractatus iste<. [320r-320v, Zusätze in vier Punkten] Quantum valeant indulgentie notandum, quod in quarto sententiarum dicitur, quod indulgentie tantum valent, quantum sonant ... - ... nec per alium modum invenitur, per quem posset Petri fides celum claudere vel aperire, quia peracta poenitencia hic vel ibi sine mora quis ingreditur etc.  |s Vgl. Auer: Johannes von Dambach, Münster, 1928, S. 33 
596 3 0 |n VII  |g 320v  |t Tractatus de observacione ieiuniorum (frg.)  |i >Tractatus de observatione ieiuniorum<. Primo quero, quid sit ieiunium et unde dicatur ... - ... peccatum est illam horam anticipare //  |s Das ganze Stück ist durchgestrichen. 
596 3 0 |n VIII  |g 321ra-326vb  |t Collationes decem sive expositio super pater noster  |r Thomas von Aquin  |i >Pater noster<. Inter alias oraciones dominica oracio principalior invenitur, habet enim quinque excellencias ... - ... sed libera nos a malo amen idest fiat. >Explicit<.  |s Die Auslegung der prima petitio, welche in manchen Handschriften fehlt, ist von einer anderen Hand als das übrige in einem zu grossen offen gelassenen Raum nachträglich eingetragen, deshalb sind 322ra unten bis 322vb obere Hälfte leer, ohne dass etwas fehlt.  |v Thomae Aquinatis opera omnia, ed. Vivès, Paris 1875, Bd. 27, S. 183 ff. 
596 3 0 |n VIII  |g 326ra-326v  |t Collationes duae sive expositio in salutationem angelicam sive de Ave Maria  |r Thomas von Aquin  |i >Ave Maria gracia plena etc.<. In salutacione angelica tria continentur ... - ... sed fructus eius magis benedictus, qui et nos benedicat amen. >Expliciunt dominice peticiones cum angelica salutacione sancti Thome ordinis predicatorum anno domini 1430<.  |v Thomae Aquinatis opera omnia, ed. Vivès, Paris 1875, Bd. 27, S. 199 ff. 
596 3 1 |n VIII  |g 327r-332v  |t leer 
596 3 0 |n IX  |g 334r-339r  |t Quaestio de studio et devotione  |i >Questio utrum ad perficiendum in nobis donum sapiencie plus iuvet devocio quam studium sacre scripture<. Quod sic arguitur auctoritate Ysidori libro tercio de summo bono, ubi dicit doctrina sine adiuvante gracia, quamvis infundatur auribus, ad cor tamen non descendit ... >Primus articulus.< Quantum igitur ad primum articulum qui erit de devocione ... [336r] ... >Secundus articulus<. Quantum ad secundum articulum, qui est de secundo supposito, videlicet an studium sacre scripture iuvet ad perficiendum in nobis donum sapientie ... [337v] ... >Tercius articulus<. Quo ad tertium articulum de quesito videlicet an plus iuvet ad acquirendum donum sapiencie devocio quam studium sacre scripture ... - ... quia eciam fides est gracia gratis data. Articulum ante oppositum probat secundi articuli tercia conclusio, articulum vero post oppositum probat eiusdem articuli secundam conclusionem. 
596 3 0 |n IX  |g 339r-340r  |t De proprietatibus donorum septem spiritus sancti secundum Thomam de Aquino  |i >De proprietatibus donorum vii spiritus sancti secundum Thomam<. Donum spiritus sancti est habitus inclinans ... - ... quod donum sit ipsa virtus immo non est f. ad propositum. 
596 3 1 |n IX  |g 340v  |t leer 
596 3 0 |n IX  |g 341r-342v  |t Quaestio de esse et essencia  |i >Utrum esse et essencia re absoluta differant in qualibet re creata<. Et arguitur quod sic primo illud enim videtur esse ... - ... quare idem est suppositum et esse vide ibidem. 
596 3 0 |n IX  |g 342v  |t Notae variae  |i >De fidei principiis<. Nota secundum philosophum, quod principia cuiuslibet sciencie sunt, in quibus nulla falsitas reperitur ... >Duodecim fatuitates mundi<. Nota 12 fatuitates hominum peccatorum huius mundi ... >Magister Vincencius super primo ab initio ... oratio<. Quinque virginis gloriose fuere conceptus ... - ... quod clamando continue agnonizando dixit. 
596 3 0 |n IX  |g 343r-343v  |t Epistula ad episcopum et populum Spirensem  |r Bernhard von Clairvaux  |i >Epistola beati Bernardi ad Spirenses de passagio et de non persequendo Iudeis<. Domino et patri karissimo venerabili episcopo Spirensi et universo clero et populo Bernhardus Clarevallensis vocatus abbas in spiritu fortitudinis habundare. Sermo mihi ad vos de negotio Christi ... - ... benedictus in secula amen.  |v Druck: PL 182, 564-568 (Dort unter dem Titel "Epistola CCCLXIII ad orientalis Franciae clerum et populum" und mit abweichender Widmung "Dominis et patribus clarissimis archiepiscopis ... orientalis Franciae et Baioariae Bernardus ..."; weitere abweichende Widmungen in einer Fussnote gesammelt, darunter auch die hier vorliegende "Spirensi episcopo ..."). 
596 3 0 |n IX  |g 343v  |t Notae  |i [1. Notiz] Nota Iudei ab antiquo habent privilegia ... et parentibus invitis non arceantur. [2. Notiz] Nota gracia gratis data datur homini interdum non propter se ... - ... et hoc est propter maliciam populi. 
596 3 0 |n X  |g 344r-348r  |t Micrologus de ecclesiasticis observationibus sive de divinis officiis (cap. 1-22)  |r Bernoldus Constantiensis  |i >Iste liber debet habere c[apitula] lxiiii etc.< Notandum, quod sanctus Ieronimus ex ordinacione et iussu imperatoris Theodosii, qui papam Damasum supplicans, ut virum Ieronimum sapientem constitueret ordinatorem divini officii, qui omnia ordinavit, pene ut in suo libro comitis sunt, que leguntur in ecclesia per totum annum preter solum cantum, quem superposuit Gregorius in responsoriis et antiphonis et graduali et preter canonis ordinationem. >Paulus et Stephanus abbates in ammonicionibus monachorum cº xiiiiº<. Nichil est cantandum aut accipiendum in divinis officiis, quam quod breviarium precipit et ceteris. >Incipit excerptum Ambularii ad breviarium de introitu ad missam primum capitulum<. Prespiter cum se preparat ad missam iuxta Romanum ordinem decantet psalmos ... - ... qui eciam cum [populo] inclinat pro ultima benediccione. Sequitur.  |s Früher dem Ivo von Chartres, heute dem Bernold von Konstanz zugelegt; mit der Schrift des Amalarius von Metz oder des Amalarius von Trier hat dieses Stück nichts zu tun. Der hier überlieferte Text enthält einige spätere Zusätze, z.B. am Ende von Kap. 12: "Pelagius gallus et germa de conse. di. 1º capitulo, visum preterea nobis et capitulo sequenti; et Innocentius de ce[les]tio[?] Eugebino capitulo de nominibus ibidem" und am Ende von Kap. 13 "Innocentius iiii: signa debemus facere cum tribus digitis deorsum usque ad sinistrum, quia Christus primo descendit ad inferos, postea ascendit ad celum, deinde a sinistra ad dexteram, quia Christus transivit a Iudeis ad gentiles; aliqui tamen faciunt a dextra in sinistram, quia Christus transiit primo deorsum in altum".  |v Druck: PL 151, 978-1022 
596 3 0 |n X  |g 348r-352r  |t Excerpta ex Honorio Augustodunensi aliisque  |i >Incipit Ambularius hic in brevi<. Veritas ait: caro mea vere est cibus et sanguis meus vere est potus [Ioh. 6,56]. Alioquin quomodo magnum erit panis, quem ego dabo, est pro mundi vita, nisi vere sit caro ... - ... et nos a servis dei, cum discedimus, dicimus benedicite amen. >Et sic est finis<.  |s Mit der im Titel genannten Schrift des Ambularius Metensis finden sich keine Berührungspunkte; dagegen stimmen längere Stellen fast wörtlich überein mit Kap. 85 ff. des Sacramentarium des Honorius Augustodunensis.  |v Druck (teilweise): PL 172, 790 ff. 
596 3 0 |n X  |g 352v-354r  |t Rationale divinorum officiorum (Exzerpte)  |r Johannes Beleth  |i >Magister Johannes Beleth de officio misse<. Sacerdos ergo tamquam advocatus et pugil cum hoste antiquo pungnaturus vestibus sacris quasi armis induitur ... - ... in missa pro defunctis requiescant in pace et est de sola generali consuetudine etc. >Explicit<.  |s Stark gekürzte und vielfach im Wortlaut abweichende, aber auch umfängliche Zusätze aufweisende Auszüge aus dem Rationale des Johannes Beleth  |v Druck (teilweise): PL 202, 43 
596 3 1 |n X  |g 354v-355v  |t leer 
596 3 0 |n XI  |g 356r-377v  |t Historia trium regum  |r Johannes von Hildesheim  |i >Legenda maior de sanctis tribus regibus<. Cum venerandissimorum trium magorum, ymmo verius trium regum gloriosissimorum universus mundus ab ortu solis usque ad occasum laudibus et meritis iam sit plenus ... - ... quod ex hiis in die iudicii sis secura in reddenda racione amen.  |s Diese Handschrift stimmt mit den in den Anmerkungen der Edition von Hortsmann angegebenen Lesarten überein. In der Kapitelzählung (41) weicht sie ebenso vom Text dieser Edition ab, indem Kap. 1 und 2, 16 und 17, 27 und 28, 37 und 38 je in ein Kapitel zusammengezogen sind, während nach Hortsmanns Zählung Kap. 33 von Anmerkung 29 ab als besonderes Kap. 28 (wie in Hs. P) gezählt ist. Der Schreiber dieser Handschrift hat sich überdies geirrt, indem er nach seinem Kap. 16 mit 14 statt 17 weiter zählt. 365r ist als irrtümlich an diese Stelle geraten durchgestrichen.  |v Druck: Johannes von Hildesheim. - The Three Kings of Cologne : An early English translation of the "Historia trium regum" / by John of Hildesheim ; edited ... together with the Latin text by C. Hortsmann. - London, 1886 
596 3 0 |n XI  |g 377v-378v  |t Notae variae  |i >Qui mortaliter peccat novem sibi mala accumulat<. Primum enim qui facit peccatum mortale peccatum [sic] se ipsum excecat ... [378r] ... >De extremo iudicio<. Labores manuum tuarum manducabis etc. [psalm. 127,2] Deus ordinavit ac in hoc seculo laboremus ... [versus de peccatis alienis novem] Iussio, consilium, consensus, palpus, recursus ... [378v] ... >Disposui testamentum electis meis<. [psalm. 88,4] Notandum, quod deus sicut bonus pater vult voluntatis sue propositum ... - ... unde apostolus: quis separabit nos a caritate Christi etc. [Rom. 8,35].  |s Versus de peccatis alienis (leicht variiert) auch 382r. 
596 3 0 |n XI  |g 378v-379v  |t Inhaltsverzeichnis zur Historia trium regum  |i Primo capitulo huius libri, qui est collectus de gestis et translationibus sanctorum trium regum, quod est prefatio operis sequentis, narratur ... - ... xxxxviº caº et ultimo describuntur laudes et ritus reperti et conscripti in diversis partibus transmarinis  |s Die Zählung der Kapitel (46) stimmt mit derjenigen des vorausgehenden Textes nicht überein. 
596 3 0 |n XI  |g 380r-383v  |t Tractatus de confessione  |i >Tractatus de [...] [abgeschnitten]<. [P]ro omnium confiteri volencium ac principaliter meorum scolarium informacione ipsorum piis affectibus acquiescendo generalis confessionis omnium peccatorum in puericia et postea contractorum subscriptum modum et ordinem, ut mihi caduco videtur, salva consideracione et iudicio meliori scribere ac exsequentibus colligere attemptavi nutu dei suffragante. >Primo de puericia<. Hec enim etas puerilis extenditur ... [382r] ... hic est sciendum quod novem sunt peccata aliena que in hiis versibus comprehenduntur: iussio, consilium, consensus, palpo, recursus, participans, mutus non obstans non maiestans. Unde de istis loquitur David in psalmo ... - ... et sic committo me deo omnipotenti domino nostro Iesu Christo eiusdemque genetrici Marie virgini et omnibus sanctis humiliter inclinato capite absolucionem etc.  |s Die Hauptabschnitte beginnen: (380v) "Peccavi primo in septem peccatis mortalibus", (381r) "Deinde peccavi in decem preceptis dei", (381v) "Item peccavi in quinque sensibus", (ibid.) "Item peccavi in septem sacramentis"; Weitere Kapitel: (383r) de misericordia, (ibid.) de elimosina, (ibid.) "confessio operum corporalium", (ibid.) "opera misericordie spiritualia", (383v) "septem dona spiritus sancti", (ibid.) "de virtutibus cardinalibus", (ibid.) "de beatitudinibus octo". Die versus de peccatis alienis (leicht variiert) auch 378r. 
596 3 0 |n XI  |g 384r-387r  |t Versus et schemata de septem peccatis mortalibus et eorum ramis  |i [384r-384v] Nota quinque sunt verba et non plura secundum Paulum loqui debemus. Primum est verbum perfecte confessionis, secundum est verbum devote orationis, tertium est verbum fraterne correctionis, quartum est verbum divine glorificacionis, quintum est verbum necessarie prolacionis. Bernardus dicit: tolle propriam voluntatem et infernus non erit tibi, hec est radix omnium malorum. [Überschrift um 90 Grad gedreht, links vor den sechs Versen stehend] >Cetera cum vinco me tunc transcendere quero: superbia<. Extollens verbis mea magna loquendo superba: iactantia. Que videns grata mihi, dat virtus simulata: ypocrisis. Nescio parere michi, iussa recuso tenere: inobediencia. Hec sperni reputo, que meliora puto: contencio. Me credo tanti prosim par ipsi toti: presumpcio. Nec male concepta vitabo nec male cepta: pertinacia. Hii sunt rami superbie ... - ... Si quis me ledit numquam de mente recedit: raucor ... Questio tristari [?] facio quoque mente vagare: Vagacio. [384v-387r, Arbores vitiorum: Federzeichnungen, welche die Entwicklung der Todsünden und ihre Wurzeln darstellen und durch Zitate aus Kirchenvätern erläutern, in Form von Stammbäumen; in der Reihenfolge: superbia, avaricia, luxuria, ira, gula, invidia, accidia.] 
596 3 0 |n XI  |g 387r-391v  |t Excerpta ex commentario in Summulam metricam de Summa Raimundi de Pennaforte  |i Notandum quod septem sunt condiciones hostie. Prima est quod debet esse triticea ... - ... et ille dirimit contractum matrimonii nisi postea fuit consensus per copulam carnalem etc.  |s Im Inhaltsverzeichnis vom Kartäuser-Bibliothekar betitelt "de sacramentis pauca super Raymundum metricum". Der metrische Text der Summula (Summ(ul)a metrice conscripta ex S. Raimundi) selbst ist nicht beigefügt. Als deren Verfasser gilt ein Adam Teutonicus (wohl Adam von Aldersbach). Der Name des Verfassers dieses Kommentars ist nicht genannt. 
596 3 0 |n XII  |g 392ra-408rb  |t Quaestiones disputatae super sententias quattuor  |i >Questiones theologicales<. [am linken Rand:] >Questio 106ª de lege nova sive de lege ewangelii secundum sententias quattuor<. [U]trum lex nova sit spiritus sancti gratia homini necessaria et per quasdam species convenienter subdita. Prima propositio: lex nova proprie est spiritus sancti gratia ... >Questio 107ª de comparatione legis nove ad veterem quattuor<. ... [392vb] ... >Questio 108ª de hiis que continentur in lege nova<. ... [393rb] ... >Questio 109ª de exteriori principis humanorum actuum et primo de gratia quantum ad eius necessitatem<. ... [394rb] ... >Questio 110ª de gratia dei quantum ad eius essentiam quattuor<. ... [394va] ... >Questio 111ª de divisione gratie<. ... [395rb] ... >Questio 112ª de causa gratie<. ... [395vb] ... >Questio 113ª de effectibus gratie et primo de iustificatione impii<. ... [396va] ... >Questio 114ª de merito quod est effectus gratie cooperantis<. ... [397vb beginnt eine neue Reihe von Quaestiones] >Questio prima de obiecto fidei 10 articulorum<. Ad gloriam benedicte trinitatis semper glorioseque virginis dei matris ac totius curie celestis ... [398vb] ... >Questio 2ª de actu fidei interiori x articulorum<. ... [399va] ... >Questio 3ª de actu exteriori fidei 2<. ... [dazwischen quaestiones 4 bis 20; 406rb] ... >Questio 21ª de presumptione 4or<. Presumptio quedam est [Von hier an fehlen die den Inhalt der einzelnen quaestiones und des in ihnen enthaltenen Artikel angebenden Randvermerken] ... - ... quedam beatitudo redundat ad corpus id est sanitatis et incorruptionis vigor, ideo corpus aliquo modo est particeps beatitudinis. 
596 3 1 |g 408v-412r  |t leer 
596 3 1 |g 412v  |t Besitzvermerk 
596 0 |a Blatt 392, 397, 398, 403, 404 Pergament, Rest Papier (teilweise restauriert, Seitenränder). Wasserzeichen: Traube, Ochsenkopf mit Stern, Krone, Ochsenkopf ohne Stern, Widderkopf, Ochsenkopf im Profil mit Stern, Horn mit Schnur, ganzer Ochse, dreigeteilte Traube, Anker, Glocke mit Blume, Mondsichel mit Doppelkreuz, gekreuzte Schlüssel, achtstrahlige Sonne.  |b Zwölf kodikologische Einheiten, die, Besitzeinträgen und Inhaltsangaben am Anfang jedes Stückes und einer Preisangabe auf der letzten Seite von Teil III (283v, "½ flor(in)") nach zu urteilen, einmal getrennt existiert zu haben scheinen. I: Bl. 1; II: Bl. 2-216; III: Bl. 217-270; IV: Bl. 271-283; V: Bl. 284-296; VI: Bl. 297-308; VII: Bl. 309-320; VIII: Bl. 321-332; IX: Bl. 334-343; X: Bl. 344-355; XI: Bl. 356-391; XII: Bl. 392-412. Lagen: I¹ + 18 VI²¹⁶ + 2 V²³⁶ + VI²⁴⁸ + V²⁵⁸ + VI²⁷⁰ + (VII-1)²⁸³ + (VIII-3)²⁹⁶ + 3 VI³³² + V³⁴³ + 3 VI³⁷⁹ + (V+2)³⁹¹ + VI⁴⁰³ + (IV+1)⁴¹². Erstes Blatt der ersten Lage in den Deckel geklebt; nach Bl. 283 ein Bl., nach Bl. 294 drei Bll. herausgeschnitten; Bll. 390, 391, 404 hinzugefügt. In Teil II fast durchgehend Reklamanten, sie fehlen einzig 156v, 192v (wohl abgeschnitten), 216v (Ende dieses Teils).  |c Moderne Bleistiftfoliierung: 1-81.81a.82-332.334-412. 
596 1 |e Hand des Kartäuserbibliothekars  |3 Teil I (Bl. 1) 
596 1 |a Titel und Initialen rubriziert, Strichelung der Satzanfänge rot  |b 2ra 8zeilige Rot-Schwarze Lombarde, ansonsten 3zeilige Lombarden in Rot (z.T. Platz freigelassen, aber nicht ausgeführt)  |d Schriftraum leicht variierend, ca. 12,5-13 x 18-20 cm, zweispaltig, 40 Zeilen  |e Verschiedene Hände des 15. Jahrhunderts: 1) 2ra-50ra Mitte, 121ra-216vb, stark abgesetzte Buchschrift; 2) 50ra Mitte-84vb, Buchminuskel; 3) 85ra-120vb, kursive Minuskel  |3 Teil II (Bl. 2-216) 
596 1 |a Keine Rubrizierungen  |b Raum für Initialen freigelassen, aber nicht ausgeführt  |d Schriftraum 15-16,5 x 22-22,5 cm, zweispaltig, Zeilenzahl unregelmässig  |e Zwei Hände des 15. Jahrhunderts: 1) 217ra-268ra, enge kursive Buchminuskel (gleiche Hand wie 321ra-322ra Mitte, 322vb unten-326vb und 334r-343v); 2) 268ra-270v, eckige Kursive  |3 Teil III (Bl. 217-270) 
596 1 |a Initiale ganz am Anfang, vereinzelt Strichelungen und Unterstreichungen auf den ersten zwei Seiten in Rot  |b Zweizeilige Lombarde ganz am Anfang in Rot  |d Schriftraum 16 x 23-24 cm, zweispaltig, Zeilenzahl unregelmässig  |e Buchminuskel, 14. Jahrhundert  |3 Teil IV (Bl. 271-283) 
596 1 |a Titel am Anfang, vereinzelt Unterstreichungen, Strichelungen in Rot  |b Grosse Initiale am Anfang  |d Schriftraum: 1) 284r-289v, 12 x 20 cm, 36 Zeilen; 2) 290r-293v, 15,5 x 21,5 cm, 30-31 Zeilen  |e Kursive des 15. Jahrhunderts  |3 Teil V (Bl. 284-296) 
596 1 |a Initialen, Strichelungen, Unterstreichungen in Rot  |b 4zeilige Initialen, ansonsten kleine Lombarden allesamt in Rot  |d Schriftraum 14,5 x 21,5-22 cm, zweispaltig, Zeilenzahl unregelmässig  |e Buchkursive Anfang 15. Jahrhundert  |3 Teil VI (Bl. 297-308) 
596 1 |a Initialen, Strichelungen, Unterstreichungen in Rot  |b 2- bis 3zeilige Lombarden in Rot  |d Schriftraum 14 x 20,5-21 cm, Zeilenzahl unregelmässig  |e Buchkursive 15. Jahrhundert  |3 Teil VII (Bl. 309-320) 
596 1 |a Initialen, Strichelungen, Unterstreichungen in Rot  |b 2- bis 3zeilige Lombarden  |d Schriftraum 16 x 22-22,5 cm, zweispaltig, Zeilenzahl unregelmässig  |e Zwei Hände des 15. Jahrhunderts: 1) 321ra-322ra Mitte, 322vb unten-326vb, enge kursive Buchminuskel (gleiche Hand wie unmittelbar danach 334r-343v und 217ra-268ra); 2) 322ra Mitte-322va Mittte, stark verschlungene unregelmässige Buchschrift  |3 Teil VIII (Bl. 321-332) 
596 1 |a Strichelungen, Unterstreichungen in Rot bis 337r, dann wieder 343v, dazwischen alles schwarz  |d Schriftraum 16 x 22,5 cm, Zeilenzahl unregelmässig  |e Enge kursive Buchminuskel (gleiche Hand wie 217ra-268ra und unmittelbar davor 321ra-322ra Mitte, 322vb unten-326vb)  |3 Teil IX (Bl. 334-343) 
596 1 |a Rote Strichelungen  |d Schriftraum 17 x 22-23 cm, Zeilenzahl unregelmässig  |e Enge kursive Buchminuskel (vielleicht die gleiche Hand wie 217ra-268ra und 321ra-322ra Mitte, 322vb unten-326vb und unmittelbar davor 334r-343v)  |3 Teil X (Bl. 344-355) 
596 1 |a Initialen, Strichelungen in Rot bis 364r, danach alles schwarz  |b 5zeilige Lombarde am Anfang, 3zeilige Lombarden in Rot bis 364r, danach Raum für Initialen freigelassen, aber nicht ausgeführt  |c 384v-387r ganz- oder halbseitige Schemata (vgl. Inhalt)  |d Schriftraum bis 379v 16,5 x 23-23,5; von 380r an 16,5-18 x 25-26 cm, Zeilenzahl unregelmässig  |e Buchschrift des 15. Jahrhunderts  |3 Teil XI (Bl. 356-391) 
596 1 |a Keine Rubrizierungen  |b Raum für Initialen freigelassen, aber nicht ausgeführt  |d Schriftraum 14-15 x 20-21 cm, zweispaltig, 40-41 Zeilen  |e Buchschrift des 15. Jahrhunderts  |3 Teil XII (Bl. 392-412) 
655 7 |a Handschrift  |2 gnd-content 
690 |a Ehemalige Signatur: Standort: Kartause Basel, Bibliotheca antiqua. Signatur: H xxii (alt)  |e H xxii (alt)  |2 han-A5 
700 0 |a Henricus  |c Arnoldi  |d 1407-1487  |0 (DE-588)102492042  |e Annotator  |4 ann 
700 1 |a Louber, Jakob  |d 1440-1513  |0 (DE-588)1024501442  |e Annotator  |4 ann 
700 1 |a Rüstmann, Antonius  |d XXXX-1439  |0 (DE-588)1130684024  |e Früherer Eigentümer  |4 fmo 
700 0 |a Bernard  |c Clairvaux, Abt, Heiliger  |d 1090-1153  |0 (DE-588)118509810  |e Verfasser  |4 aut 
700 0 |a Nikolaus  |c von Dinkelsbühl  |d 1360-1433  |0 (DE-588)11921587X  |e Verfasser  |4 aut 
700 0 |a Thomas  |c de Hibernia  |d ca. 1265-1316  |0 (DE-588)100963277  |e Verfasser  |4 aut 
700 0 |a Johannes  |c de Tambaco  |d 1288-1372  |0 (DE-588)100949401  |e Verfasser  |4 aut 
700 0 |a Thomas  |c von Aquin, Heiliger  |d 1225-1274  |0 (DE-588)118622110  |e Verfasser  |4 aut 
700 0 |a Bernoldus  |c Constantiensis  |d 1054-1100  |0 (DE-588)119422352  |e Verfasser  |4 aut 
700 0 |a Honorius  |c Augustodunensis  |d 1080-1154  |0 (DE-588)119066548  |e Verfasser  |4 aut 
700 0 |a Johannes  |c Belethus  |d -1185  |0 (DE-588)100948456  |e Verfasser  |4 aut 
700 0 |a Johannes  |c von Hildesheim  |d 1315-1375  |0 (DE-588)100949746  |e Verfasser  |4 aut 
700 0 |a Adamus  |c Alderspacensis  |d -1260  |0 (DE-588)100935192  |e Verfasser  |4 aut 
700 0 2 |a Bernard  |c Clairvaux, Abt, Heiliger  |d 1090-1153  |t Sermones super Cantica Canticorum  |0 (DE-588)1031184783 
700 0 2 |a Thomas  |c de Hibernia  |d ca. 1265-1316  |t Manipulus florum  |0 (DE-588)1130682595 
700 0 2 |a Thomas  |c von Aquin, Heiliger  |d 1225-1274  |t In orationem dominicam  |9 U:Hant  |0 (DE-588)4525515-5 
700 0 2 |a Bernard  |c Clairvaux, Abt, Heiliger  |d 1090-1153  |t Epistulae  |0 (DE-588)4333070-8 
700 0 2 |a Bernoldus  |c Constantiensis  |d 1054-1100  |t Micrologus  |0 (DE-588)4506022-8 
700 0 2 |a Johannes  |c von Hildesheim  |d 1315-1375  |t Historia trium regum  |0 (DE-588)4628745-0 
700 0 2 |a Adamus  |c Magister  |d ca. um 1253  |t Summula de Summa Raymundi  |0 (DE-588)7704365-0 
710 2 |a Kloster St. Margarethental  |0 (DE-588)4682346-3  |e Früherer Eigentümer  |4 fmo 
830 0 |a Abteilung A IV  |v 22  |w (HAN)000108209DSV05 
852 4 |b A100  |c 102HSS  |j UBH A IV 22  |9 (41SLSP_UBS)9972435348705504 
856 4 2 |u http://www.ub.unibas.ch/digi/a100/kataloge/mscr/mscr_a/BAU_5_000071318_cat.pdf  |z Beschreibung (PDF) (112 MB) 
900 |f HANcollect_this handschrift 
900 |a HANunikat 
910 |c Die Katalogdaten stehen unter der Lizenz CC-BY zur Weiternutzung zur Verfügung. 
949 |c 102HSS  |p 12  |j UBH A IV 22  |b A100  |9 (41SLSP_UBS)9972435348705504 
986 |a (41SLSP_UBS)9972435348705504  |9 (41SLSP_UBS)9972435348705504 

Basisinformationen

Signatur:
  • Basel, Universitätsbibliothek, UBH A IV 22
Ressourcentyp:
Buchhandschrift
Titel:
Sammelhandschrift (Theologie)
Entstehungsangaben:
1. Hälfte 15. Jh.
Entstehungszeit (normiert):
1400 - 1449
Physische Beschreibung:
  • 1 Band (412 Blätter): mit Buchschmuck/Illustration; 28,5 x 21 cm
Physische Beschaffenheit:
  • Papier
Serie:
Abteilung A IV; 22

Hierarchie/Kontext

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Inhalt und innere Ordnung

Inhalt:
  • I. [1r]. Besitzeintrag, Conspectus, alte Signatur. [Rechts oben:] B xxxij [Alte Signatur Arnoldi, radiert]. >Liber Carthusiensium in Basilea minori, datus a venerabili viro domino Anthonio Ruestman, quondam decano in Rynveldia, cuius anima requiescat in pace Amen<. >In hoc volumine continentur hec que subnotata sunt<. [daneben:] hxxij [Alte Signatur Louber]. Bernardi super cantica sermones sive homelie lxxxvi. Sermones de tempore super evangeliis a prima dominica adventus usque ad sextam post Trinitatis. De dedicatione sermones iii. De sacramento eucharistie sermones iii. Sermo de angelis. Notabilia theologicalia pauca sed bona. Sermo de assumpcione Marie in concilio Basiliensi. Sermo de dominica vii post trinitatis concilii Basiliensis. Tabula super libros quattuor doctorum aliorumque sanctorum patrum et virorum illustrium. De indulgenciis frater Iohannis de Cambiaco ordinis predicatorum. Thomas super pater noster et ave Maria. Questio an devocio plus quam studium faciat ad donum sapiencie. Notabilia de septem donis spiritus sancti. Questio utrum esse et essencia differant re absoluta etc. Epistola beati Bernardi ad Spirenses de passagio et non persequendo Iudeos. De officio misse excerptum de Ambulario et de Iohannis Beleth summa. Legenda maior de sanctis tribus regibus. Tractatulus de confessione. De sacramentis pauca super Raymundum metricum. Questiones aliquot theologicales.
  • II. [2ra-216vb]. Sermones super Cantica Canticorum. Bernhard von Clairvaux. >Incipiunt sermones beati Bernardi abbatis super cantica canticorum<. Vobis, fratres, alia quam aliis de seculo aut certe aliter dicenda sunt ... [4ra] ... >Omelia secunda<. ... [6ra] ... >3us s.<. [Korrektur von anderer Hand] >Omelia tricesimanona<. ... [7ra] ... >4us s.<. [Korrektur von anderer Hand] >Omelia xlix<. ... [8vb] ... >Omelia quinta<. ... [88va] ... >Omelia xxxiiij<. ... [89va] ... [s. 35, Titel fehlt] >Si te, inquit, ignoras, egredere<. Dura et aspera increpacio ... [91vb] ... >Omelia xxxvi<. ... [215rb] ... >Sermo octuagesimus sextus<. Non est quod a me iam queratur ... - ... ut filii lucis ambulate etc. >Expliciunt sermones beati Bernardi super cantica canticorum; finiti anno domini millesimoquadringentesimotricesimosexto, die vero vicesima prima Iunii<.. Alle 86 sermones enthalten; 3. bzw. 5. Sermo von erster Hand fälschlicherweise als 39. bzw. 49. Sermo bezeichnet, korrigiert von späterer Hand (s. oben), 35. Sermo ohne Titel.. Edition: Sermones super cantica canticorum, 1-35 / ad fidem codicum recensuerunt: Jean Leclercq, Charles Holwell Talbot, H. M. Rochais. - Rom, 1957. Sermones super cantica canticorum, 36-86 / ad fidem codicum recensuerunt: Jean Leclercq, Charles Holwell Talbot, H. M. Rochais. - Rom, 1958
  • III. [217ra-270va]. Sermones dominicales super evangeliis a prima dominica adventus usque ad sextam post Trinitatis (series lacunosa). Nikolaus von Dinkelsbühl. >Sermones de tempore<. [E]runt signa in sole et in luna et stellis, Lucas 21. Notandum primo, quod mala, que dominus hic enumerat, cum dicit erunt signa etc. ... [253va] ... [C]um appropinquasset Ihesus Ierosolimis et venisset Betfage ad montem oliveti etc. Solent reges bellum intraturi pro animacione militum se prius in gloria regia ostendere, sic salvator noster [Text bricht hier ab, für den Nachtrag sind der Rest der Seite und die Bl. 254-258 leer gelassen; eine neue Predigt beginnt 259ra]. [H]omo quidam erat dives etc. Lucas 16º. Circa hanc primam ewangelii partem considerandum est quod dives ille ... - ... [270rb] ... et recordatus fuit [270va] quod frater suus habet aliquid adversus eum non debet totaliter dimittere bonum propositum.. Druck (teilweise): Madre, Nikolaus von Dinkelsbühl, 134ff., Nr. 2-4, 12-20, 22-31 (Anfang), 54-60 (frgm.).
  • IV. [271r-283va]. Sermones aliquot anonymi. >Sermones de dedicatione templi, item de corpore Christi etc.<. Carthusiensium Basilee minoris. Vere dominus in loco isto est, Genesis 28. Secundum sanctos licet deus sit ubique generaliter, per essenciam, potenciam et presenciam ... [273ra] ... vere tu es deus absconditus, qui manifeste tum videbitur in gloria, ad quam nos perducat Ihesus Christus dominus noster amen. [zweite Predigt] [B]eati qui habitant in domo tua, domine, ... [274vb] ... [dritte Predigt] [E]cce tabernaculum dei cum hominibus et habitabit cum illis, apocal. 21. Quamvis deus manu potencie sue ... [vierte Predigt, 276ra] [P]luit illis manna ad manducandum, ps. 77. Licet beneficia spiritualia divina sunt ... [277vb] ... [fünfte Predigt] [N]on in solo pane vivit homo, Matth. 4. Karissimi, quia natura humana duabus naturis consistit ... [279rb] ... [sechste Predigt] [C]um dilexisset suos, qui erant in mundo, usque in finem dilexit eos, Ioh. 13. Tria magna signa dilectionis ostendit nobis dominus ... [280ra, siebte Predigt] [A]ngeli eorum semper vident in faciem patris mei, qui in celis est ... [281rb] ... [Anmerkungen verschiedener Art, Notabilia theologica:] Nota septem proprietates columbe, quas nos debemus imitari: Prima est, quia felle caret ... [281va] ... Novem sunt cause, quare deus ab anima recedit vel saltem ab homine se subtrahit: prima est ut presencia eius utilitas cognoscatur ... [282vb, achte Predigt] Venit enim filius hominis querere etc. [Luc. 19,10] Ex verbis istis triplicem potest colligere fiduciam anima peccatrix ... - ... quos non potest salvare per iusticiam et quomodo elemosina sit danda pacem perhe[...?]. [Memorialvers:] Quis, quid, ubi, quantum, cui, quando, quomodo, quare. j [= ½] flor. [Preis].. Zum Memorialvers 283va: Weyman, Beiträge zur Geschichte der christlich-lateinischen Poesie, S. 267, Nr. 296.
  • V,1. [284r-293v]. Sermones in concilio Basiliensi habiti. [284r-289v] >Sermo de assumpcione beate Marie<. Intravit Ihesus quoddam castellum, originaliter Luce decimo [Luc. 10,38] et recitative evangelio nunc lecto. Celeberrimi patres et prestantissimi domini ex omni gente electi, quod redemptor noster visibiliter certo loco egit ... - ... ut habundetis in spe et virtute spiritus sancti hic per graciam et in futuro per gloriam amen. [290r-293v] >Sancti spiritus assit nobis gracia<. >Dominica septima post octavam penthecostes anno 33<. Miserior [sic] super turbam, Marci octavo [Marc. 8,2] originaliter et in sacro presentis dominice ewangelio. Secundum ritum et usum ordinis nostri Premonstratensis ita scribitur, reverendissimi reverendique patres domini ac magistri doctissimi, bases et columne atque paxilli tabernaculi testimonii Exod. 27 figurati dum ... - ... ad ipsorum nupcias eternales per ipsum misericordem salvatorem nostrum, qui cum patre et sancto spiritu vivit et regnat deus in secula seculorum benedictus amen.
  • V,2. [294r-296v]. leer
  • VI,1. [297ra-303rb]. Tabula librorum originalium in libro 'Manipulus florum' adhibitorum. Thomas de Hibernia. [297ra-303rb] >Tabula super libros sanctorum doctorum etc.<. Notandum, quod libros originalium sanctorum ac doctorum quantum ad principia et fines ac parcialium librorum numerum, hic signare curavi, ut, si alicui occurrerent, facilius possit eos cognoscere et securius allegare. Quorundam autem librorum Augustini, precipue quos ipse in suo libro retractationum enumerat, fines non vidi. Ideo si alicui occurrant, eos hic poterit signare. >Libri beati Dyonisii<. Ecclesiastica ierarchia ... [303ra] >Libri Senece<. Epistule eius ad Paulum apostolum ... - ... de contemptu fortuitorum bonorum. Principium: Solet plus prodesse, si pauca sapientie precepta teneas. Finis: Quietissimam vitam agerent homines in terris, si hec duo verba a natura rerum tollerentur "meum et tuum".. Verzeichnis der Werke, die im Florilegium des Thomas de Hibernia, "Manipulus florum" genannt, Verwendung fanden; aufgezählt werden, je mit Angabe der Anfangs- und der Schlussworte, die Schriften von: Ps.-Dionysios Aeropagita, Augustinus, Ambrosius, Hieronymus, Gegrorius, Bernardus, Hilarius, Isidorus, Johannes Chrysostomus, Hrabanus Maurus, Prosper, Johannes Damascenus, Anselmus, Richardus de Sancto Victore, Hugo de Sancto Victore, Alcuinus, Alanus, Plinius, Rabi Moyses, Valerius Maximus, Macrobius (die letzten vier unter der Sammelrubrik "libri diversorum doctorum"), Tullius Cicero, Boethius, Seneca.
  • VI,2. [304v-308v]. leer. Vermutlich Platz für den fehlenden Schluss des vorangehenden bibliographischen Verzeichnisses (s. die Bemerkung aus der Einleitung, fehlende Werke Augustins nachzutragen).
  • VII. [309r-320v]. De quantitate indulgentiarum. Johannes de Tambaco. [309r-320r, De quantitate indulgentiarum] >Tractatus de quantitate indulgenciarum fratris Johannis de Cambiaco ordinis predicatorum sacre theologie professoris<. Quoniam nonnumquam in quantitate indulgenciarum, quas ex concessione prelatorum fratres dant in predicationibus et pronunciant seu pronunciari faciunt ... - ... et facit quod notatur in fine de decimis suggestum. >Explicit tractatus iste<. [320r-320v, Zusätze in vier Punkten] Quantum valeant indulgentie notandum, quod in quarto sententiarum dicitur, quod indulgentie tantum valent, quantum sonant ... - ... nec per alium modum invenitur, per quem posset Petri fides celum claudere vel aperire, quia peracta poenitencia hic vel ibi sine mora quis ingreditur etc.. Vgl. Auer: Johannes von Dambach, Münster, 1928, S. 33
  • VII. [320v]. Tractatus de observacione ieiuniorum (frg.). >Tractatus de observatione ieiuniorum<. Primo quero, quid sit ieiunium et unde dicatur ... - ... peccatum est illam horam anticipare //. Das ganze Stück ist durchgestrichen.
  • VIII. [321ra-326vb]. Collationes decem sive expositio super pater noster. Thomas von Aquin. >Pater noster<. Inter alias oraciones dominica oracio principalior invenitur, habet enim quinque excellencias ... - ... sed libera nos a malo amen idest fiat. >Explicit<.. Die Auslegung der prima petitio, welche in manchen Handschriften fehlt, ist von einer anderen Hand als das übrige in einem zu grossen offen gelassenen Raum nachträglich eingetragen, deshalb sind 322ra unten bis 322vb obere Hälfte leer, ohne dass etwas fehlt.. Thomae Aquinatis opera omnia, ed. Vivès, Paris 1875, Bd. 27, S. 183 ff.
  • VIII. [326ra-326v]. Collationes duae sive expositio in salutationem angelicam sive de Ave Maria. Thomas von Aquin. >Ave Maria gracia plena etc.<. In salutacione angelica tria continentur ... - ... sed fructus eius magis benedictus, qui et nos benedicat amen. >Expliciunt dominice peticiones cum angelica salutacione sancti Thome ordinis predicatorum anno domini 1430<.. Thomae Aquinatis opera omnia, ed. Vivès, Paris 1875, Bd. 27, S. 199 ff.
  • VIII. [327r-332v]. leer
  • IX. [334r-339r]. Quaestio de studio et devotione. >Questio utrum ad perficiendum in nobis donum sapiencie plus iuvet devocio quam studium sacre scripture<. Quod sic arguitur auctoritate Ysidori libro tercio de summo bono, ubi dicit doctrina sine adiuvante gracia, quamvis infundatur auribus, ad cor tamen non descendit ... >Primus articulus.< Quantum igitur ad primum articulum qui erit de devocione ... [336r] ... >Secundus articulus<. Quantum ad secundum articulum, qui est de secundo supposito, videlicet an studium sacre scripture iuvet ad perficiendum in nobis donum sapientie ... [337v] ... >Tercius articulus<. Quo ad tertium articulum de quesito videlicet an plus iuvet ad acquirendum donum sapiencie devocio quam studium sacre scripture ... - ... quia eciam fides est gracia gratis data. Articulum ante oppositum probat secundi articuli tercia conclusio, articulum vero post oppositum probat eiusdem articuli secundam conclusionem.
  • IX. [339r-340r]. De proprietatibus donorum septem spiritus sancti secundum Thomam de Aquino. >De proprietatibus donorum vii spiritus sancti secundum Thomam<. Donum spiritus sancti est habitus inclinans ... - ... quod donum sit ipsa virtus immo non est f. ad propositum.
  • IX. [340v]. leer
  • IX. [341r-342v]. Quaestio de esse et essencia. >Utrum esse et essencia re absoluta differant in qualibet re creata<. Et arguitur quod sic primo illud enim videtur esse ... - ... quare idem est suppositum et esse vide ibidem.
  • IX. [342v]. Notae variae. >De fidei principiis<. Nota secundum philosophum, quod principia cuiuslibet sciencie sunt, in quibus nulla falsitas reperitur ... >Duodecim fatuitates mundi<. Nota 12 fatuitates hominum peccatorum huius mundi ... >Magister Vincencius super primo ab initio ... oratio<. Quinque virginis gloriose fuere conceptus ... - ... quod clamando continue agnonizando dixit.
  • IX. [343r-343v]. Epistula ad episcopum et populum Spirensem. Bernhard von Clairvaux. >Epistola beati Bernardi ad Spirenses de passagio et de non persequendo Iudeis<. Domino et patri karissimo venerabili episcopo Spirensi et universo clero et populo Bernhardus Clarevallensis vocatus abbas in spiritu fortitudinis habundare. Sermo mihi ad vos de negotio Christi ... - ... benedictus in secula amen.. Druck: PL 182, 564-568 (Dort unter dem Titel "Epistola CCCLXIII ad orientalis Franciae clerum et populum" und mit abweichender Widmung "Dominis et patribus clarissimis archiepiscopis ... orientalis Franciae et Baioariae Bernardus ..."; weitere abweichende Widmungen in einer Fussnote gesammelt, darunter auch die hier vorliegende "Spirensi episcopo ...").
  • IX. [343v]. Notae. [1. Notiz] Nota Iudei ab antiquo habent privilegia ... et parentibus invitis non arceantur. [2. Notiz] Nota gracia gratis data datur homini interdum non propter se ... - ... et hoc est propter maliciam populi.
  • X. [344r-348r]. Micrologus de ecclesiasticis observationibus sive de divinis officiis (cap. 1-22). Bernoldus Constantiensis. >Iste liber debet habere c[apitula] lxiiii etc.< Notandum, quod sanctus Ieronimus ex ordinacione et iussu imperatoris Theodosii, qui papam Damasum supplicans, ut virum Ieronimum sapientem constitueret ordinatorem divini officii, qui omnia ordinavit, pene ut in suo libro comitis sunt, que leguntur in ecclesia per totum annum preter solum cantum, quem superposuit Gregorius in responsoriis et antiphonis et graduali et preter canonis ordinationem. >Paulus et Stephanus abbates in ammonicionibus monachorum cº xiiiiº<. Nichil est cantandum aut accipiendum in divinis officiis, quam quod breviarium precipit et ceteris. >Incipit excerptum Ambularii ad breviarium de introitu ad missam primum capitulum<. Prespiter cum se preparat ad missam iuxta Romanum ordinem decantet psalmos ... - ... qui eciam cum [populo] inclinat pro ultima benediccione. Sequitur.. Früher dem Ivo von Chartres, heute dem Bernold von Konstanz zugelegt; mit der Schrift des Amalarius von Metz oder des Amalarius von Trier hat dieses Stück nichts zu tun. Der hier überlieferte Text enthält einige spätere Zusätze, z.B. am Ende von Kap. 12: "Pelagius gallus et germa de conse. di. 1º capitulo, visum preterea nobis et capitulo sequenti; et Innocentius de ce[les]tio[?] Eugebino capitulo de nominibus ibidem" und am Ende von Kap. 13 "Innocentius iiii: signa debemus facere cum tribus digitis deorsum usque ad sinistrum, quia Christus primo descendit ad inferos, postea ascendit ad celum, deinde a sinistra ad dexteram, quia Christus transivit a Iudeis ad gentiles; aliqui tamen faciunt a dextra in sinistram, quia Christus transiit primo deorsum in altum".. Druck: PL 151, 978-1022
  • X. [348r-352r]. Excerpta ex Honorio Augustodunensi aliisque. >Incipit Ambularius hic in brevi<. Veritas ait: caro mea vere est cibus et sanguis meus vere est potus [Ioh. 6,56]. Alioquin quomodo magnum erit panis, quem ego dabo, est pro mundi vita, nisi vere sit caro ... - ... et nos a servis dei, cum discedimus, dicimus benedicite amen. >Et sic est finis<.. Mit der im Titel genannten Schrift des Ambularius Metensis finden sich keine Berührungspunkte; dagegen stimmen längere Stellen fast wörtlich überein mit Kap. 85 ff. des Sacramentarium des Honorius Augustodunensis.. Druck (teilweise): PL 172, 790 ff.
  • X. [352v-354r]. Rationale divinorum officiorum (Exzerpte). Johannes Beleth. >Magister Johannes Beleth de officio misse<. Sacerdos ergo tamquam advocatus et pugil cum hoste antiquo pungnaturus vestibus sacris quasi armis induitur ... - ... in missa pro defunctis requiescant in pace et est de sola generali consuetudine etc. >Explicit<.. Stark gekürzte und vielfach im Wortlaut abweichende, aber auch umfängliche Zusätze aufweisende Auszüge aus dem Rationale des Johannes Beleth. Druck (teilweise): PL 202, 43
  • X. [354v-355v]. leer
  • XI. [356r-377v]. Historia trium regum. Johannes von Hildesheim. >Legenda maior de sanctis tribus regibus<. Cum venerandissimorum trium magorum, ymmo verius trium regum gloriosissimorum universus mundus ab ortu solis usque ad occasum laudibus et meritis iam sit plenus ... - ... quod ex hiis in die iudicii sis secura in reddenda racione amen.. Diese Handschrift stimmt mit den in den Anmerkungen der Edition von Hortsmann angegebenen Lesarten überein. In der Kapitelzählung (41) weicht sie ebenso vom Text dieser Edition ab, indem Kap. 1 und 2, 16 und 17, 27 und 28, 37 und 38 je in ein Kapitel zusammengezogen sind, während nach Hortsmanns Zählung Kap. 33 von Anmerkung 29 ab als besonderes Kap. 28 (wie in Hs. P) gezählt ist. Der Schreiber dieser Handschrift hat sich überdies geirrt, indem er nach seinem Kap. 16 mit 14 statt 17 weiter zählt. 365r ist als irrtümlich an diese Stelle geraten durchgestrichen.. Druck: Johannes von Hildesheim. - The Three Kings of Cologne : An early English translation of the "Historia trium regum" / by John of Hildesheim ; edited ... together with the Latin text by C. Hortsmann. - London, 1886
  • XI. [377v-378v]. Notae variae. >Qui mortaliter peccat novem sibi mala accumulat<. Primum enim qui facit peccatum mortale peccatum [sic] se ipsum excecat ... [378r] ... >De extremo iudicio<. Labores manuum tuarum manducabis etc. [psalm. 127,2] Deus ordinavit ac in hoc seculo laboremus ... [versus de peccatis alienis novem] Iussio, consilium, consensus, palpus, recursus ... [378v] ... >Disposui testamentum electis meis<. [psalm. 88,4] Notandum, quod deus sicut bonus pater vult voluntatis sue propositum ... - ... unde apostolus: quis separabit nos a caritate Christi etc. [Rom. 8,35].. Versus de peccatis alienis (leicht variiert) auch 382r.
  • XI. [378v-379v]. Inhaltsverzeichnis zur Historia trium regum. Primo capitulo huius libri, qui est collectus de gestis et translationibus sanctorum trium regum, quod est prefatio operis sequentis, narratur ... - ... xxxxviº caº et ultimo describuntur laudes et ritus reperti et conscripti in diversis partibus transmarinis. Die Zählung der Kapitel (46) stimmt mit derjenigen des vorausgehenden Textes nicht überein.
  • XI. [380r-383v]. Tractatus de confessione. >Tractatus de [...] [abgeschnitten]<. [P]ro omnium confiteri volencium ac principaliter meorum scolarium informacione ipsorum piis affectibus acquiescendo generalis confessionis omnium peccatorum in puericia et postea contractorum subscriptum modum et ordinem, ut mihi caduco videtur, salva consideracione et iudicio meliori scribere ac exsequentibus colligere attemptavi nutu dei suffragante. >Primo de puericia<. Hec enim etas puerilis extenditur ... [382r] ... hic est sciendum quod novem sunt peccata aliena que in hiis versibus comprehenduntur: iussio, consilium, consensus, palpo, recursus, participans, mutus non obstans non maiestans. Unde de istis loquitur David in psalmo ... - ... et sic committo me deo omnipotenti domino nostro Iesu Christo eiusdemque genetrici Marie virgini et omnibus sanctis humiliter inclinato capite absolucionem etc.. Die Hauptabschnitte beginnen: (380v) "Peccavi primo in septem peccatis mortalibus", (381r) "Deinde peccavi in decem preceptis dei", (381v) "Item peccavi in quinque sensibus", (ibid.) "Item peccavi in septem sacramentis"; Weitere Kapitel: (383r) de misericordia, (ibid.) de elimosina, (ibid.) "confessio operum corporalium", (ibid.) "opera misericordie spiritualia", (383v) "septem dona spiritus sancti", (ibid.) "de virtutibus cardinalibus", (ibid.) "de beatitudinibus octo". Die versus de peccatis alienis (leicht variiert) auch 378r.
  • XI. [384r-387r]. Versus et schemata de septem peccatis mortalibus et eorum ramis. [384r-384v] Nota quinque sunt verba et non plura secundum Paulum loqui debemus. Primum est verbum perfecte confessionis, secundum est verbum devote orationis, tertium est verbum fraterne correctionis, quartum est verbum divine glorificacionis, quintum est verbum necessarie prolacionis. Bernardus dicit: tolle propriam voluntatem et infernus non erit tibi, hec est radix omnium malorum. [Überschrift um 90 Grad gedreht, links vor den sechs Versen stehend] >Cetera cum vinco me tunc transcendere quero: superbia<. Extollens verbis mea magna loquendo superba: iactantia. Que videns grata mihi, dat virtus simulata: ypocrisis. Nescio parere michi, iussa recuso tenere: inobediencia. Hec sperni reputo, que meliora puto: contencio. Me credo tanti prosim par ipsi toti: presumpcio. Nec male concepta vitabo nec male cepta: pertinacia. Hii sunt rami superbie ... - ... Si quis me ledit numquam de mente recedit: raucor ... Questio tristari [?] facio quoque mente vagare: Vagacio. [384v-387r, Arbores vitiorum: Federzeichnungen, welche die Entwicklung der Todsünden und ihre Wurzeln darstellen und durch Zitate aus Kirchenvätern erläutern, in Form von Stammbäumen; in der Reihenfolge: superbia, avaricia, luxuria, ira, gula, invidia, accidia.]
  • XI. [387r-391v]. Excerpta ex commentario in Summulam metricam de Summa Raimundi de Pennaforte. Notandum quod septem sunt condiciones hostie. Prima est quod debet esse triticea ... - ... et ille dirimit contractum matrimonii nisi postea fuit consensus per copulam carnalem etc.. Im Inhaltsverzeichnis vom Kartäuser-Bibliothekar betitelt "de sacramentis pauca super Raymundum metricum". Der metrische Text der Summula (Summ(ul)a metrice conscripta ex S. Raimundi) selbst ist nicht beigefügt. Als deren Verfasser gilt ein Adam Teutonicus (wohl Adam von Aldersbach). Der Name des Verfassers dieses Kommentars ist nicht genannt.
  • XII. [392ra-408rb]. Quaestiones disputatae super sententias quattuor. >Questiones theologicales<. [am linken Rand:] >Questio 106ª de lege nova sive de lege ewangelii secundum sententias quattuor<. [U]trum lex nova sit spiritus sancti gratia homini necessaria et per quasdam species convenienter subdita. Prima propositio: lex nova proprie est spiritus sancti gratia ... >Questio 107ª de comparatione legis nove ad veterem quattuor<. ... [392vb] ... >Questio 108ª de hiis que continentur in lege nova<. ... [393rb] ... >Questio 109ª de exteriori principis humanorum actuum et primo de gratia quantum ad eius necessitatem<. ... [394rb] ... >Questio 110ª de gratia dei quantum ad eius essentiam quattuor<. ... [394va] ... >Questio 111ª de divisione gratie<. ... [395rb] ... >Questio 112ª de causa gratie<. ... [395vb] ... >Questio 113ª de effectibus gratie et primo de iustificatione impii<. ... [396va] ... >Questio 114ª de merito quod est effectus gratie cooperantis<. ... [397vb beginnt eine neue Reihe von Quaestiones] >Questio prima de obiecto fidei 10 articulorum<. Ad gloriam benedicte trinitatis semper glorioseque virginis dei matris ac totius curie celestis ... [398vb] ... >Questio 2ª de actu fidei interiori x articulorum<. ... [399va] ... >Questio 3ª de actu exteriori fidei 2<. ... [dazwischen quaestiones 4 bis 20; 406rb] ... >Questio 21ª de presumptione 4or<. Presumptio quedam est [Von hier an fehlen die den Inhalt der einzelnen quaestiones und des in ihnen enthaltenen Artikel angebenden Randvermerken] ... - ... quedam beatitudo redundat ad corpus id est sanitatis et incorruptionis vigor, ideo corpus aliquo modo est particeps beatitudinis.
  • [408v-412r]. leer
  • [412v]. Besitzvermerk

Anmerkungen

Sprache, Schrift:
Lateinisch

Geschichte

Entstehungs-, Besitz- und Sammlungsgeschichte:
Aus der Basler Kartause, dieser geschenkt von Anthon Ruestmann. Besitzvermerke: 2r "Liber Carthusiensium Basilee minoris datus a bone memorie d. Anthonio decano in Rynveldia. etc.". 216v: "Liber Carthusiensium in Basilea minori", 412v "Iste liber est fratrum Carthusiensium in Basilea minori datus eisdem a bone memorie domino Anthonio Rustman decano quondam in Rynveldia qui requiescat in pace amen"; weitere Besitzvermerke 217r, 271r, 284r, 297r, 309r, 321r, 334r, 341r, 344r, 356r, 368r, 380r, 388r, 392r, 404r. Unter der von Louber eingetragenen Signatur "h xxij" wird der Band im Standortkatalog der Bibliotheca antiqua (AR I 2), 58v, im alphabetischen Verzeichnis von Urban Moser (AR I 4a) z.B. 285v aufgeführt.
Akzession:
  • Eigentümer: Öffentliche Bibliothek der Universität Basel
Ehemalige Signatur:
Ehemalige Signatur: Standort: Kartause Basel, Bibliotheca antiqua. Signatur: H xxii (alt); H xxii (alt)

Einband

Einband:
Der jetzige Einband besteht aus zwei Holzdeckeln mit Schaflederrücken, der mit Zierband und kleinen Ziernägeln am vorderen und hinteren Deckel festgenagelt ist. Die Rückenbünde sind 1935 repariert worden, die Lederschliessen fehlen. Auf dem vorderen Deckel findet sich die Spur einer aussen aufgeklebten Pergamentetikette, darunter die alte Klostersignatur (die wahrscheinlich auch nicht mehr gültig und halb ausgekratzt war): B xxxii. Innen die gültige alte Klostersignatur "Titulus: Sanctus Thomas super pater noster et ave Maria etc. h xxij".

Buchblock

Beschreibstoff:
Blatt 392, 397, 398, 403, 404 Pergament, Rest Papier (teilweise restauriert, Seitenränder). Wasserzeichen: Traube, Ochsenkopf mit Stern, Krone, Ochsenkopf ohne Stern, Widderkopf, Ochsenkopf im Profil mit Stern, Horn mit Schnur, ganzer Ochse, dreigeteilte Traube, Anker, Glocke mit Blume, Mondsichel mit Doppelkreuz, gekreuzte Schlüssel, achtstrahlige Sonne.
Lagen:
Zwölf kodikologische Einheiten, die, Besitzeinträgen und Inhaltsangaben am Anfang jedes Stückes und einer Preisangabe auf der letzten Seite von Teil III (283v, "½ flor(in)") nach zu urteilen, einmal getrennt existiert zu haben scheinen. I: Bl. 1; II: Bl. 2-216; III: Bl. 217-270; IV: Bl. 271-283; V: Bl. 284-296; VI: Bl. 297-308; VII: Bl. 309-320; VIII: Bl. 321-332; IX: Bl. 334-343; X: Bl. 344-355; XI: Bl. 356-391; XII: Bl. 392-412. Lagen: I¹ + 18 VI²¹⁶ + 2 V²³⁶ + VI²⁴⁸ + V²⁵⁸ + VI²⁷⁰ + (VII-1)²⁸³ + (VIII-3)²⁹⁶ + 3 VI³³² + V³⁴³ + 3 VI³⁷⁹ + (V+2)³⁹¹ + VI⁴⁰³ + (IV+1)⁴¹². Erstes Blatt der ersten Lage in den Deckel geklebt; nach Bl. 283 ein Bl., nach Bl. 294 drei Bll. herausgeschnitten; Bll. 390, 391, 404 hinzugefügt. In Teil II fast durchgehend Reklamanten, sie fehlen einzig 156v, 192v (wohl abgeschnitten), 216v (Ende dieses Teils).
Zählungen:
Moderne Bleistiftfoliierung: 1-81.81a.82-332.334-412.

Ausstattung

Rubrizierungen:
Teil II (Bl. 2-216): Titel und Initialen rubriziert, Strichelung der Satzanfänge rot
Teil III (Bl. 217-270): Keine Rubrizierungen
Teil IV (Bl. 271-283): Initiale ganz am Anfang, vereinzelt Strichelungen und Unterstreichungen auf den ersten zwei Seiten in Rot
Teil V (Bl. 284-296): Titel am Anfang, vereinzelt Unterstreichungen, Strichelungen in Rot
Teil VI (Bl. 297-308): Initialen, Strichelungen, Unterstreichungen in Rot
Teil VII (Bl. 309-320): Initialen, Strichelungen, Unterstreichungen in Rot
Teil VIII (Bl. 321-332): Initialen, Strichelungen, Unterstreichungen in Rot
Teil IX (Bl. 334-343): Strichelungen, Unterstreichungen in Rot bis 337r, dann wieder 343v, dazwischen alles schwarz
Teil X (Bl. 344-355): Rote Strichelungen
Teil XI (Bl. 356-391): Initialen, Strichelungen in Rot bis 364r, danach alles schwarz
Teil XII (Bl. 392-412): Keine Rubrizierungen
Initialen:
Teil II (Bl. 2-216): 2ra 8zeilige Rot-Schwarze Lombarde, ansonsten 3zeilige Lombarden in Rot (z.T. Platz freigelassen, aber nicht ausgeführt)
Teil III (Bl. 217-270): Raum für Initialen freigelassen, aber nicht ausgeführt
Teil IV (Bl. 271-283): Zweizeilige Lombarde ganz am Anfang in Rot
Teil V (Bl. 284-296): Grosse Initiale am Anfang
Teil VI (Bl. 297-308): 4zeilige Initialen, ansonsten kleine Lombarden allesamt in Rot
Teil VII (Bl. 309-320): 2- bis 3zeilige Lombarden in Rot
Teil VIII (Bl. 321-332): 2- bis 3zeilige Lombarden
Teil XI (Bl. 356-391): 5zeilige Lombarde am Anfang, 3zeilige Lombarden in Rot bis 364r, danach Raum für Initialen freigelassen, aber nicht ausgeführt
Teil XII (Bl. 392-412): Raum für Initialen freigelassen, aber nicht ausgeführt
Miniaturen / Zeichnungen:
Teil XI (Bl. 356-391): 384v-387r ganz- oder halbseitige Schemata (vgl. Inhalt)
Einrichtung:
Teil II (Bl. 2-216): Schriftraum leicht variierend, ca. 12,5-13 x 18-20 cm, zweispaltig, 40 Zeilen
Teil III (Bl. 217-270): Schriftraum 15-16,5 x 22-22,5 cm, zweispaltig, Zeilenzahl unregelmässig
Teil IV (Bl. 271-283): Schriftraum 16 x 23-24 cm, zweispaltig, Zeilenzahl unregelmässig
Teil V (Bl. 284-296): Schriftraum: 1) 284r-289v, 12 x 20 cm, 36 Zeilen; 2) 290r-293v, 15,5 x 21,5 cm, 30-31 Zeilen
Teil VI (Bl. 297-308): Schriftraum 14,5 x 21,5-22 cm, zweispaltig, Zeilenzahl unregelmässig
Teil VII (Bl. 309-320): Schriftraum 14 x 20,5-21 cm, Zeilenzahl unregelmässig
Teil VIII (Bl. 321-332): Schriftraum 16 x 22-22,5 cm, zweispaltig, Zeilenzahl unregelmässig
Teil IX (Bl. 334-343): Schriftraum 16 x 22,5 cm, Zeilenzahl unregelmässig
Teil X (Bl. 344-355): Schriftraum 17 x 22-23 cm, Zeilenzahl unregelmässig
Teil XI (Bl. 356-391): Schriftraum bis 379v 16,5 x 23-23,5; von 380r an 16,5-18 x 25-26 cm, Zeilenzahl unregelmässig
Teil XII (Bl. 392-412): Schriftraum 14-15 x 20-21 cm, zweispaltig, 40-41 Zeilen
Schrift:
Teil I (Bl. 1): Hand des Kartäuserbibliothekars
Teil II (Bl. 2-216): Verschiedene Hände des 15. Jahrhunderts: 1) 2ra-50ra Mitte, 121ra-216vb, stark abgesetzte Buchschrift; 2) 50ra Mitte-84vb, Buchminuskel; 3) 85ra-120vb, kursive Minuskel
Teil III (Bl. 217-270): Zwei Hände des 15. Jahrhunderts: 1) 217ra-268ra, enge kursive Buchminuskel (gleiche Hand wie 321ra-322ra Mitte, 322vb unten-326vb und 334r-343v); 2) 268ra-270v, eckige Kursive
Teil IV (Bl. 271-283): Buchminuskel, 14. Jahrhundert
Teil V (Bl. 284-296): Kursive des 15. Jahrhunderts
Teil VI (Bl. 297-308): Buchkursive Anfang 15. Jahrhundert
Teil VII (Bl. 309-320): Buchkursive 15. Jahrhundert
Teil VIII (Bl. 321-332): Zwei Hände des 15. Jahrhunderts: 1) 321ra-322ra Mitte, 322vb unten-326vb, enge kursive Buchminuskel (gleiche Hand wie unmittelbar danach 334r-343v und 217ra-268ra); 2) 322ra Mitte-322va Mittte, stark verschlungene unregelmässige Buchschrift
Teil IX (Bl. 334-343): Enge kursive Buchminuskel (gleiche Hand wie 217ra-268ra und unmittelbar davor 321ra-322ra Mitte, 322vb unten-326vb)
Teil X (Bl. 344-355): Enge kursive Buchminuskel (vielleicht die gleiche Hand wie 217ra-268ra und 321ra-322ra Mitte, 322vb unten-326vb und unmittelbar davor 334r-343v)
Teil XI (Bl. 356-391): Buchschrift des 15. Jahrhunderts
Teil XII (Bl. 392-412): Buchschrift des 15. Jahrhunderts

Hinweise

Bibliographischer Nachweis:
  • Binz, Gustav. - Ungedruckte Beschreibung, 1935
  • Dondaine, Hyacinthe François; Shooner, H.V. - Codices manuscripti operum Thomae de Aquino, tom. 1 (Editores operum Sancti Thomae de Aquino, 1). - Rom, 1967, S. 66 Nr. 172
  • Taylor, Daniel S. - A new inventory of manuscripts of the Micrologus de ecclesiasticis observationibus of Bernold of Constance. In: Scriptorium ; 52 (1998), S. 162-191 344r-348r
Literatur:
  • Weyman, Carl. - Beiträge zur Geschichte der christlich-lateinischen Poesie. - Hildesheim ; New York, 1975; 271r-283va
  • Madre, Aloisius. - Niklaus von Dinkelsbühl : Leben und Schriften : ein Beitrag zur theologischen Literaturgeschichte / Alois Madre. - Münster, 1965; 217ra-270va
  • Auer, Albert. - Johannes von Dambach und die Trostbücher vom 11. bis zum 16. Jahrhundert (Beiträge zur Geschichte der Philosophie des MAs 27, 1/2). - Münster, 1928, S. 33; 309r-320v
  • Leclercq, Jean. - L'encyclique de Saint Bernard en faveur de la croisade. In: Revue Bénédictine ; 81 (1971), S. 282-308, hier S. 291; 343r-v
  • Guyot, Bertrand-G. - Aldobrandinus de Toscanella, source de la Ia petitio des éditions du commentaire de S. Thomas sur le Pater. In: Archivum Fratrum Praedicatorum ; 53 (1983), S. 175-201, hier S. 159f.; 322ra-vb
  • Studer, Monika. - Bibliotheca cartusiae Basiliensis. Die Bibliothek der Basler Kartause mit besonderem Fokus auf die Zeit unter Prior Heinrich Arnoldi (1449–1480). – In: Raum und Medium. Literatur und Kultur in Basel in Basel in Spätmittelalter und Früher Neuzeit, S. 287-313. – Basel, 2020 (Kulturtopographie des alemannischen Raums 9), hier S. 302, 305
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  • Digitalisierung=Digitization=Numérisation; Okt. 2018; TIFF
  • Verzeichnung=Description=Inventaire; September 2019; HAN-Katalogisierungsregeln; Normalaufnahme nach: Binz (1935), mit Ergänzungen; Fischer
  • Verzeichnung=Description=Inventaire; Oktober 2019; revidiert; Müller/Fischer
  • Erschliessungsniveau Normalniveau

Identifikatoren

Systemnummer:
991170520083705501
Andere Systemnummer:
  • (HAN)000071318DSV05
  • (EXLNZ-41SLSP_NETWORK)991170520083705501
  • (41SLSP_UBS)9972435348705504
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